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Akutgeriatrie

Forschungsschwerpunkt ist die Untersuchung der Degeneration der neuromuskulären Endplatte (NMJ) als Ursache der Sarkopenie einerseits und der Verlust von Motoneuronen andererseits. Dabei kommt dem Nachweis des C-terminalen Agrin Fragmentes (CAF) im Serum als Maß für die Degeneration der NMJ besondere Bedeutung zu. Agrin dient der Aufrechterhaltung der Signalübertragung an der NMJ. Die Elektrophysiologische Methode des Motor Unit Number Index (MUNIX) ermöglicht die Identifizierung derjenigen Betroffenen, deren Muskelschwund durch einen Verlust von Motoneuronen bedingt ist.

Zukünftige Forschung ist auf den einfachen Nachweis von CAF im Serum von sarkopenen Patienten gerichtet. Des Weiteren muss der Zusammenhang zwischen MUNIX und der Konzentration von CAF geklärt werden. Langfristig könnte die Substitution von Agrin den Betroffenen als Mittel gegen Sarkopenie hilfreich sein.

Ein weiterer Fokus liegt auf der Erforschung des Zusammenhanges zwischen Sarkopenie und Osteoporose. Patienten mit einer Osteosarkopenie scheinen ein höheres Risiko für das Fortschreiten der Erkrankung zu haben und werden deshalb systematisch untersucht.

Main focus of research is the degeneration of the neuromuscular junction (NMJ) and the loss of motoneurons as one cause for sarcopenia. C-terminal Agrin fragment (CAF) seems to be a marker in human serum for sarcopenia caused by degeneration of NMJs. Agrin is responsible for the integrity of the NMJs. The electromyographical technique MUNIX (Motor unit number index) identifies sarcopenic patients caused by loss of motoneurons.

Future research is based on the establishment of CAF as marker for sarcopenia. Further the interplay between loss of motoneurons and degeneration of NMJs will be investigated. In the long run the substitution of Agrin could be useful to counteract sarcopenia.

Currently this type of sarcopenia (neurogenic sarcopenia) is studied histologically and immunohistochemically in KEEP CONTROL (http://www.keep-control.eu/), which is an EU-funded industrial academic training project for the specific diagnosis and treatment of age-related gait and balance deficits.

wichtigste Publikationen:

  • Drey M, Hasmann SE, Krenovsky JP, Hobert MA, Straub S, Elshehabi M, von Thaler AK, Fallgatter AJ, Eschweiler GW, Suenkel U, Berg D, Maetzler W. Associations between Early Markers of Parkinson's Disease and Sarcopenia. Front Aging Neurosci. 2017 Mar 7;9:53.
  • Landi F, Calvani R, Lorenzi M, Martone AM, Tosato M, Drey M, D'Angelo E, Capoluongo E, Russo A, Bernabei R, Onder G, Marzetti E. Serum levels of C-terminal agrin fragment (CAF) are associated with sarcopenia in older multimorbid community-dwellers: Results from the ilSIRENTE study. Exp Gerontol. 2016 Jun 15;79:31-6.
  • Drey M, Sieber CC, Bertsch T, Bauer JM, Schmidmaier R; FiAT intervention group. Osteosarcopenia is more than sarcopenia and osteopenia alone. Aging Clin Exp Res. 2015 Nov 12
  • Drey M, Krieger B, Sieber CC, Bauer JM, Hettwer S, Bertsch T; DISARCO Study Group. Motoneuron loss is associated with sarcopenia. J Am Med Dir Assoc. 2014 Jun;15(6):435-9.
  • Drey M, Grösch C, Neuwirth C, Bauer JM, Sieber CC. The Motor Unit Number Index (MUNIX) in sarcopenic patients. Exp Gerontol. 2013 Apr;48(4):381-4.
  • Drey M, Sieber CC, Bauer JM, Uter W, Dahinden P, Fariello RG, Vrijbloed JW; FiAT intervention group. C-terminal Agrin Fragment as a potential marker for sarcopenia caused by degeneration of the neuromuscular junction. Exp Gerontol. 2013 Jan;48(1):76-80.