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Publikationen 2018/ Publications of 2018

Beiträge in Fachzeitschriften/ Publications in journals

  • Bauer, J., Gartmeier, M., Wiesbeck, A. B., Moeller, G. E., Karsten, G., Fischer, M. R., & Prenzel, M. (2018). Differential learning gains in professional conversation training: A latent profile analysis of competence acquisition in teacher-parent and physician-patient communication. Learning and Individual Differences, 61, 1-10. doi:10.1016/j.lindif.2017.11.002

  • Berndt, M., & Fischer, M. R. (2018). The role of electronic health record in clinical reasoning. Annals of the New York Academy of Sciences 1434(1), 109-114. doi: 10.1111/nyas.1384 (Volltext)

  • Berndt, M., Strijbos, J. W.-., & Fischer, F. (2018). Effects of written peer-feedback content and sender's competence on perceptions, performance, and mindful cognitive processing. European Journal of Psychology of Education(33(1)), 31-49. doi:10.1007/s10212-017-0343-z

  • Braun, L. T., Lenzer, B., Kiesewetter, J., Fischer, M. R., & Schmidmaier, R. (2018). How case representations of medical students change during case processing – Results of a qualitative study. GMS Z Med Ausbild, 35(3). doi:10.3205/zma001187 (Volltext)

  • Breuer, J., & Tolks, D. (2018). Grenzen von "Serious Games for Health". Prävention und Gesundheitsförderung, 13(04), 327-332.

  • Dadaczynski, K., & Tolks, D. (2018). Digitale Public Health: Chancen und Herausforderungen internetbasierter Technologien und Anwendungen. Public Health Forum, 26(3), 275-278. doi:10.1515/pubhef-2018-0059

  • Dadaczynski, K., & Tolks, D. (2018). Spielerische Ansätze als innovative Kommunikationsstrategie der Gesundheitsförderung und Prävention. Prävention und Gesundheitsförderung, 13(4), 269-271.

  • Epstein, N., Huber, J., Gartmeier, M., Berberat, P. O., Reimer, M., & Fischer, M. R. (2018). Untersuchung zum wissenschaftlichen Kompetenzerwerb im Medizinstudium und während der Promotion. GMS J Med Educ, 35 (2): Doc20. doi:10.3205/zma001167 (Volltext)

  • Epstein, N., & Lachmann, D. (2018). Gender Inequity during the Ph.D.: Females in the Life Sciences Benefit Less from Their Integration into the Scientific Community. Social Sciences, 7(8), 140. doi:10.3390/socsci7080140 (Volltext)

  • Förtsch, C., Sommerhoff, D., Fischer, F., Fischer, M. R., Girwidz, R., Obersteiner, A., Reiss, K., Stürner, K., Siebeck, M., Schmidmaier, R., Seidel, T., Ufer, S., Wecker, C., & Neuhaus, B. J. (2018). Systematizing Professional Knowledge of Medical Doctors and Teachers: Development of an Interdisciplinary Framework in the Context of Diagnostic Competences Educ. Sci., 8, 207. doi:10.3390/educsci8040207 (Volltext)

  • Haag, M., Igel, C., & Fischer, M. R. (2018). Digital Teaching and Digital Medicine: A national initiative is needed GMS J Med Educ, 35(3):Doc43. doi: 10.3205/zma001189 (Volltext)

  • Hege, I., Dietl, A., Kiesewetter, J., Schelling, J., & Kiesewetter, I. (2018). How to tell a patient's story? Influence of the case narrative design on the clinical reasoning process in virtual patients. Med Teach, 1-7. doi:10.1080/0142159X.2018.1441985 (Volltext)

  • Hege, I., Kononowicz, A. A., Berman, N. B., Lenzer, B., & Kiesewetter, J. (2018). Advancing clinical reasoning in virtual patients - development and application of a conceptual framework. GMS J Med Educ, 35(1):Doc12. doi:10.3205/zma001159 (Volltext)

  • Hege, I., Kononowicz, A., kiesewetter, J., & Foster-Johnson, L. (2018). Uncovering the relation between clinical reasoning and diagnostic accuracy – An analysis of learner's clinical reasoning processes in virtual patients. PLoS One, 13(10):eo204900. doi: 10.1371/journal.pone.0204900 (Volltext)

  • Horstmann, D., Tolks, D., Dadaczynski, K., & Paulus, P. (2018). Förderung des Wohlbefindens durch „Gamification". Prävention und Gesundheitsförderung, 13(04), 305-311.

  • Kiesewetter, J., Drossard, S., Gaupp, R., Baschnegger, H., Kiesewetter, I., & Hoffmann, S. (2018). How could the topic patient safety be embedded in the curriculum? A recommendation by the Committee for Patient Safety and Error Management of the GMA. GMS J Med Educ, 35 (1): Doc 15. doi: 10.3205/zma001162 (Volltext)

  • Kiesewetter, I., Könings, K., Kager, M., & Kiesewetter, J. (2018). Undergraduate medical students’ behavioural intentions towards medical errors and how to handle them: a qualitative vignette study. BMJ Open, 8(03):e019500. doi:10.1136/bmjopen-2017-019500 (Volltext)

  • Kuhn, S., Frankenhauser, S., & Tolks, D. (2018). Digitale Lehr- und Lernangebote in der medizinischen Ausbildung: Schon am Ziel oder noch am Anfang? . Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 61(2), 201-2019. doi:10.1007/s00103-017-2673-z

  • Lachmann, D., Epstein, N., & Eberle, J. (2018). FoSWE – Eine Kurzskala zur Erfassung forschungsbezogener Selbstwirksamkeitserwartung Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 32, 89-100. doi:https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000217

  • Lenz, H., Paik, W. G., & Jacobs, F. (2018). An equal opportunity for everyone?! Supporting international students of medicine at the Ludwig-Maximilians-University in Munich. GMS J Med Educ, 35(5). doi:10.3205/zma001201 (Volltext)

  • Müller, C., Füngerlings, S., & Tolks, D. (2018). Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern GMS J Med Educ, 35(3): Doc34. doi:10.3205/zma001180 (Volltext)

  • Rüttermann, S., Kiessling, C., Haak, R., Gerhardt-Szep, S., & Härtl, A. (2018). Identification of influence factors for the implementation of communication curricula in dental education. Eur J Dent Educ, Aug;22(3):e386-e391. doi:10.1111/eje.12315 (Volltext)

  • Schmelter, V., März, E., Adolf, C., Wölfel, T. L., Lottspeich, C., Fischer, M. R., & Schmidmaier, R. (2018). Ward rounds in internal medicine: Validation of an Entrustable Professional Activity (EPA) observation checklist. GMS J Med Educ, 35(2):Doc17. doi:10.3205/zma001164 (Volltext)

  • Schoeppe, F., Sommer, W. H., Haack, M., Havel, M., Rheinwald, M., Wechtenbruch, J., Fischer, M. R, Meinel FG, Sabel BO, & Sommer, N. N. (2018). Structured reports of videofluoroscopic swallowing studies have the potential to improve overall report quality compared to free text reports. Eur Radiol, Jan; 28 (1): 308-3015. doi:10.1007/s00330-017-4971-0

  • Schulz, C., Meyer, C. M., Sailer, M., Kiesewetter, J., Bauer, E., Fischer, F., & Fischer M. R.: Challenges in the Automatic Analysis of Students' Diagnostic Reasoning, (2018); arXiv:1811.10550

  • Tolks, D., Dadaczynski, K. & Horstmann, D. (2018). Einführung in die Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft von Serious Games (for Health).  Prävention und Gesundheitsförderung 13(4):272–9.

  • Walldorf, J., & Fischer, M. R. (2018). Risk factors for a delay in medical education: Results of an online survey among four German medical schools. Med Teach, Jan; 40(1):86-90. doi:10.1080/0142159X.2017.1395000 (Volltext)

  • Wirth, S., William, Y. A., Paolini, M., Wirth, K., Maxien, D., Reiser, M., & Fischer, M. R. (2018). Improvement of Radiological Teaching - Effects of Focusing of Learning Targets and Increased Consideration of Learning Theory Knowledge. Fortschr Röntgenstr, 190(02), 161-174. doi: 10.1055/s-0043-119037 (Volltext)

  • Zottmann, J., Dieckmann, P., Taraszow, T., Rall, M., & Fischer, F. (2018). Just watching is not enough: Fostering simulation-based learning with collaboration scripts. GMS J Med Educ, 35(3): Doc35. doi:10.3205/zma001181 (Volltext)

  

Kapitel in Sammelbänden und Konferenz-Proceedings/ Chapters in books and peer-reviewed proceedings

  • Simonsohn, A. B. (2018). Verbesserung der Kooperationskompetenz durch interprofessionelles Online-Lernen. In: Thierfelder, I.  Wild H (2018): Interprofessionelles Lehren und Lernen im Berufsfeld Gesundheit - INFLIGHT. Tagungsband. Working Paper No. 18-01 der Unit Gesundheitswissenschaften und ihre Didaktik. Berlin. Charité - Universitätsmedizin Berlin.

Promotions- und Habilitationsschriften/ Disserations and Habilitations

  • Huber J. Monitoring und Evaluation von Health Research Capacity Development auf individueller und organisatorischer Ebene. Dissertation, Ludwig-Maximilians-Universität München: Medizinische Fakultät, 2018. pdf

  • Kiesewetter J. Klinisches Denken und Handeln: individuelle und kooperative Ansätze zur Messung und Verbesserung der Patientensicherheit. Habilitationsschrift, Ludwig-Maximilians-Universität München: Medizinische Fakultät, 2018. pdf

  • Melle J. Evidenzbasierte Medizin im Medizinstudium: Bewerten von Studien: eine generische Teilkompetenz mit Beeinflussung durch fachspezifisches Wissen. Dissertation, Ludwig-Maximilians-Universität München: Medizinische Fakultät, 2018. pdf

Konferenzbeiträge/ Conference Papers

  • Bauer, E., Sailer, M., Kiesewetter, J., Fischer, M. R., & Fischer, F.: Förderung von Diagnosekompetenzen durch simulationsbasiertes Lernen im Lehramtsstudium: Effekte sequenzieller vs. holistischer Fallsimulationen. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt am Main, 15.-20.09.2018.

  • Bauer, E., Sailer, M., Kiesewetter, J., Schulz, C., Gurevych, I., Fischer, M. R., & Fischer, F.: Förderung von Diagnosekompetenzen durch Fallszenarien in simulationsbasierten Lernumgebungen. Tagung „Digitalisierung als Herausforderung für die Hochschuldidaktik“. Mainz, 21.-22.03.2018.

  • Berndt, M., Schmidt, F. M., Sailer, M., Fischer, F., Fischer, M. R., & Zottmann, J.: Investigating Scientific Reasoning & Argumentation and Statistical Literacy in Higher Education: The Role of Domain and Study Progress. Tagung Learning through Inquiry in Higher Education (INHERE), Munich, 07.-08.03.2018.

  • Fink, M. C., Fischer, F., Siebeck, M., Gerstenkorn, H., & Fischer, M. R. Diagnoseakkuratheit und Authentizität in Live- und Videosimulationen von Anamnesegesprächen: Ergebnisse einer Pilotstudie. In Gesellschaft für Medizinische Ausbildung. Vortrag auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung. Wien, 19.-22.09.2018. (Abstract)

  • Füngerlings, S., Brendel, T., Fischer, M.R., & Sommerhoff, C.P.: Digital vs. Analog Assessment: Analyzing Students’ Preferences. AMEE annual conference (Association for Medical Education in Europe), Basel, 25.-29.08.2018.

  • Kiesewetter, J., Jung V., Sailer, M., Schoenberger R., Bauer E., Zottmann J., Hege I., Fischer F., & Fischer M.R.: Fostering diagnostic competence with whole cases vs. serial cue cases: Effects of whole case vs. serial cue on learning process and outcomes. Association of Medical Education Europe Conference (AMEE) in Basel, Switzerland, 25.-29.08.2018.

  • Schoenberger, R., Jung V., Sailer M., Zottmann, J., Fischer F., Fischer M.R., & Kiesewetter J.: Emotions of Medical Students When Learning with Virtual Patients. Poster at the European Diagnostic Error in Medicine Conference in Bern, Switzerland, 30.-31.08.2018.

  • Schulz, C., Sailer, M., Kiesewetter, J., Bauer, E., Fischer, F., Fischer, M.R., & Gurevych, I. : Automatic Recommendations for Data Coding: a use case from medical and teacher education. IEEE eScience Conference, Amsterdam, 29.10-1.11.2018.

  • Schulz, C., Sailer, M., Kiesewetter, J., Meyer, C. M., Gurevych, I., Fischer, M. R., & Fischer, F.: Automatische Analyse von Diagnosekompetenzen in Fallsimulationen. 6te Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF 2018). Basel, 15.-17.02.2018.

  • Tolks, D., Horstmann, D., Dadaczynski, K. & Paulus, P. The Wellbeing Game: How to promote wellbeing using gamification: Adaptation of a gamified web application in German context. IEEE 6th International Conference on Serious Games and Applications for Health. Wien, 16.-18.05.2018.

  • Wildgans, A., Fink, M. C., & Pickal, A. J., Weber, C. Erfassung der Diagnosequalität und des Diagnoseprozesses im Rahmen von simulationsbasierten Lernumgebungen. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Basel, 15.-17.02.2018. (Abstract)

  • Jung, V., Schönberger, R., Sailer, M., Bauer E., Fischer F., Fischer M.R., Kiesewetter J.: Der Effekt von Vorwissen und Falldarbietungsformat auf die Diagnoserichtigkeit und den prozeduralen Wissenserwerb Medizinstudierender. Conference of the German Medical Education Association (GMA). Wien, 19.-22.09.2018.